Handige tips voor geslaagde giveaways

Je hebt je eigen bedrijf uit de grond gestampt en bent nu op zoek naar giveaways? Giveaways zijn een prima manier om meer merkbekendheid te realiseren bij je doelgroep. Bedrijven zetten al jaar en dag giveaways in om hun marketingstrategie te ondersteunen.

Wat is een giveaway?

Gepersonaliseerde giveaways of weggevers zijn een relatieve goedkope manier om je naamsbekendheid te vergroten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan de hand-out meegeven, ter herinnering aan een kennismakingsgesprek op een beurs of op kantoor. Zorg ervoor dat je giveaway bruikbaar is, zo kan je nog lang van brand exposure genieten. Denk bijvoorbeeld aan een leuke jaarkalender, een handige pen of bedrukte petten of T-shirts.

Jaarkalender

Een geslaagde giveaway is een bruikbare en originele giveaway. Het is een kans om je als merk te profileren en je merkidentiteit te versterken. Een toffe, gepersonaliseerde kalender might do the trick. Probeer creatief te zijn en out of the box te denken. Humor werkt. Grappige slagzinnen of een leuke woordspeling blijven hangen en worden onderwerp van gesprek. Maar ook een kalender met sprekende foto’s van jullie laatste realisaties en een boeiend woordje van projectleiders, of wat dacht je van een voorstelling van het management of werknemers on the field per maand. Het zijn allemaal manieren om in het oog te springen en de aandacht even vast te houden.

Schrijfgerei

Leuk een jaarkalender, maar zonder pen ben je daar ook niets mee. Een balpen of vulpen met jullie logo erop? Klinkt wat cliché, maar het is al jaren zowat de populairste giveaway. Bovendien zijn er heel wat categorieën. De ene pen, is namelijk de andere niet! Zo kan je in bulk voordelige balpennen aankopen die je en masse kan uitdelen op events, beurzen en aan potentiële klanten. Mag het iets meer zijn? Neem dan eens een kijkje naar vulpennen, ze behoren tot het hogere prijssegment, maar maken dan wel meteen een sterke indruk. Wil je als bedrijf eco-vriendelijk naar buiten komen? Ook dan kan een balpen prima dienst doen als giveaway: ecologisch afbreekbare pennen in bamboe of hout zijn tegenwoordig hot.

Voor ieders wat wils

Bedrukte T-shirts en petten met jouw bedrijfslogo erop? Of je doelgroep nu meteen elke dag jouw T-shirt of pet zal dragen is niet gegarandeerd. Probeer wat verder te denken dan het klassieke witte shirt: T-shirts in ademende stof of reflecterende petten bijvoorbeeld, die zijn namelijk heel handig tijdens het sporten. Of een vintage T-shirt is ook erg in: pas je logo wat aan (misschien heb je nog een oud ontwerp?) en kijk eens rond op Pinterest, je vindt zeker wat inspiratie. En misschien valt een USB-stick of sleutelhanger bij in jouw sector meer in de smaak? Stresserende branche of ben je een coach? Dan is een stressballetje met jouw logo mogelijk een toffe weggever.

Een beetje inzicht in je doelgroep schept duidelijkheid. Vraag je af wat voor hen leuk of praktisch kan zijn en hoe jij hierin kunt bijdragen met originele en geslaagde giveaway.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *